Jezelf in de markt zetten is helemaal niet zo moeilijk. Maar pak het wel vanaf de start goed aan en dat begint met een logo. Niet omdat een logo nu zo giga belangrijk is, maar omdat het nadenken over een logo je dwingt om na te denken over de kern van je zakelijke bestaan.
Wie voor zichzelf begint, is vaak druk met allerlei geregel. We weten er alles van. In 1997 al schreven we het handboek voor freelancers; de ZZP'ers van vandaag: Durven, Doen en Doorgaan. Daarin interviewden we 50 zelfstandigen over het opzetten en runnen van een eigen zaak. En de trend om voor jezelf te beginnen is sindsdien alleen maar groter geworden. Net als het aantal start-ups trouwens.
Uiteraard ben je vooral op de inhoud gericht, als je voor jezelf begint. En dus zit je al gauw te omschrijven wat je doet. Prima. Maar er zijn méér talen waarin je kunt denken: vormtaal, beeldtaal, kleurtaal. Natuurlijk ben je goed in je vak. Maar dat zijn je concullega's ook. Dus hoe ga jij je onderscheiden? Hoe ga je je positioneren?
Slogan
Er is eigenlijk maar één kans en één tip: werk van binnen naar buiten en van klein naar groot. Misschien ben je zelf naast je werk ook conceptueel en artistiek tegelijk. De meeste mensen zijn dat niet. Die huren hulptroepen in. En daar gaat het mis. Hier werkt iemand aan een naam, daar iemand aan een logo, weer een ander is met een slogan bezig en ondertussen maakt iemand een website terwijl ergens een fotograaf bezig is met nog wat beeld te schieten voor op de website en op Linkedin. Maar welk idee zit daar nou achter? Hoe sluit dat idee aan op je business? Wat heb je te vertellen als mensen je logo zien of op je website komen?
New kid on the block
Kijk eens hoe Knab dat heeft gedaan. Omdraaien die letters en dan alles anders doen. Dat is het vertrekpunt geweest en dat zie je ook terug in de naam en in het logo. Kijk maar hoe stijf en rigide traditionele banken nog altijd opereren. Bij traditionele banken betaal je 13 procent rente op rood staan. Terwijl je bij een bank als Knab nooit rood kunt staan door een slim systeem van overloop en aanvulling tussen je spaar- en betaalrekeningen. Dat is een wereld van verschil. Bovendien liggen de kosten voor betaalpakketten en rekeningen aanhouden bij Knab stukken lager omdat die online bank van meet af aan op een eigentijds ICT-systeem is gebouwd. Totaal andere koek dus en dat zie je terug in de naam en in het logo.
Waarde
Daarom is onze tip deze: kijk goed naar de kern van je professionaliteit of business in de ogen van je klant of opdrachtgever. Wat is dat precies? Welke waarde is daarin dominant? Snelheid? Kwaliteit? Betrouwbaarheid? Laat dat idee vertalen in je naam en logo. Voor EdelenbosHessels hebben we in het logo de netwerk-waarde tot uitdrukking gebracht. Het bureau koppelt organisatievraagstukken aan interim-managers. Dat idee, de vormtaal en kleurstelling is doorvertaald naar de huisstijl en de website. Zo'n idee werkt sterker dan een logo in de vorm van sierlijke krulletters van je initialen.
Voorbeelden
Voor BRAVE Sales Solutions is het logo samengesteld uit de achternamen van de twee oprichters: Joran Brummer en Bob Vester, dus BRummer And VEster. De kleurstelling is doorgetrokken in de website, net als het idee dat achter dat woord zit: pitbulls met voelsprieten. TheLeadershipAdvisory is ook een netwerkorganisatie. Het idee dat we hiermee willen uitdrukken, is dat ze uit hun midden een consultant tijdelijk afstaan aan een organisatie en dat dit stukje - een taartpunt - na gedane arbeid weer terugkeert in de formatie: de taart. De slogan die we voor TheLeadershipAdvisory gemaakt hebben is: Bestuurszekerheid. Edelenbos Executive Solutions is van meerdere markten thuis: advies, interim management en development. Maar die diensten liggen wel met elkaar in één lijn. Dat is het idee dat we hiermee hebben willen uitdrukken.
Branding
Dus begin bij het begin, bij de kern. Laat die creatief vertalen in een naam en logo en werk vanuit die kern - dat wil zeggen: vanuit die vorm-, beeld- en kleurtaal toe naar je huisstijl, je fotografie c.q. beeld en je website. Hou er rekening mee dat je logo niet alleen op je website komt, maar ook op je digitale briefpapier, offertes en facturen. Ook daar moet het idee achter het logo uit de verf kunnen komen. Op die manier krijg je lijn in je uitingen en dat is altijd beter voor je branding. Aan de andere kant is het ook goed te beseffen dat je om de vijf jaar wel weer aanpassingen zult gaan maken in je huisstijl en mogelijk ook je logo. Positioneren is een continu proces.
Jubileumlogo
Overigens: ook voor belangrijke mijlpalen als een lustrum of jubileum maken wij huisstijlen en logo's. Als lustrumcommissie ga je in het kader van een 10, 25, 50, 75 of 100-jarig bestaan zoveel met de organisatie en al haar relaties communiceren, dat een speciaal ontwikkeld logo een heel goed idee is. Dat geeft speciale aandacht en cachet aan de mijlpaal.
Comments